حدود سال ۱۳۸۵ بود که برای اولین بار کلمه کوچ (coach) را در مسابقه فوتبال اِل کلاسیکو بین تیم های بارسلونا و رئال مادرید دیدم و شنیدم؛ هنگام پخش بازی، اسم مربی هر تیم که زیرنویس میشد از کلمه coach استفاده میکردند. در آن سال که هنوز دانشجو بودم برای من خیلی جالب بود که مربی تیم بارسلونا بازیکن سابق همین تیم بود که تا چند ماه قبل در تیم بازی میکرد و الان مربی شده بود. از خودم می‌پرسیدم چطور ممکن است یک جوان بی تجربه، مربی یکی از بزرگترین و پر افتخارترین تیم های فوتبال دنیا بشود و از قضا نتایج خیلی درخشانی هم بگیرد؟
تعجب من زمانی بیشتر شد که با آقای خاص فوتبال دنیا یعنی خوزه مورینیو مربی چلسی آشنا شدم. او اصلاً تجربه فوتبال بازی کردن نداشت و فقط تجربه مربی گری داشت و او هم در کار خود بسیار موفق بود.
سالها گذشت و تنها برداشت من از کوچ در حد مربی یک تیم یا گروه بود تا اینکه در سال ۱۳۹۷ در یک دوره آموزشی با تدریس استاد بین المللی کوچینگ از ایتالیا خانم دنیلا تریله آشنا شدم و مفاهیم گسترده کوچینگ و خدماتی که می تواند به جوامع بشری و انسان ها داشته باشد را شناختم.
سپس با مطالعه و آموزش های بیشتر، پی بردم که کوچینگ میتواند در بیزینس، مسائل خانواده، سلامتی جسم و روان، ارتباطات، بهبود فردی و هر زمینه ای که فکرش را بکنید به انسان ها کمک کند تا مسائل پیچیده زندگی خود را حل کنند و زندگی بهتری را تجربه کنند.
البته که الان دیگر تعجب نمیکنم که چرا یک مربی جوان در یک تیم بزرگ یا یک مربی بدون ذره ای تجربه بازی کردن می توانند در فوتبال موفق شوند و اثرات بزرگی از خود بجا بگذارند؛ چرا که علم کوچینگ و مربی گری بسیار پرقدرت است و می تواند اثرات جاودانه ای را در زندگی انسان ها و جوامع بشری از خود برجای بگذارد.
کوچینگ فرایندی است که در آن مُراجع به کمک کوچ راحت تر و سریعتر به اهداف خود می‌رسد.

امیدوارم همه ما با استفاده مناسب از کوچینگ بتوانیم سریعتر به اهداف خود در زندگی برسیم
تهیه: م.فتحی ، اردیبهشت ۱۴۰۱
دانشپذیر دوره اول کوچینگ آموزشگاه آزادفنی حرفه ای رهیار یزد